علائم مستعد کننده ی فرد برای ابتلا به دیابت در بزرگسالی، از 8 سالگی قابل مشاهده است

19 ژوئن 2020 - طبق مطالعه جدیدی که امروز در Diabetes Care منتشر شده است، علائم اولیه ی استعداد فرد برای ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالی، از کودکی هنگامی که فرد تنها 8 سال سن دارد، یعنی دهه ها قبل از تشخیص بیماری، دیده می شود.

در این تحقیق، پژوهشگران به بررسی اثرات یک نمره ی خطر ژنتیکی در ایجاد دیابت نوع 2 به عنوان یک بزرگسال بر متابولیسم با اندازه گیری معیارهای متابولیسمی در نمونه های خونی گرفته شده از شرکت کنندگان در این مطالعه، در سنین 8 ، 16 ، 18 و 25 سالگی پرداختند.

در این مطالعه بیش از 4000 شرکت کننده از کودکان دهه ی 90 میلادی که در یک مطالعه بهداشتی شرکت کرده بودند، پیگیری شدند. این مطالعه در اوایل دهه 1990 در دانشگاه بریستول آغاز شده بود. محققان اطلاعات ژنتیکی را با رویکردی به نام "metabolomics"، که شامل اندازه گیری بسیاری از مولکولهای کوچک در نمونه های خون است، ترکیب کردند تا الگوهایی را که مختص مراحل اولیه ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد، در این افراد شناسایی کنند.

یکی از محققان برجسته دکترJoshua Bell ، توضیح داد: ما می دانستیم که دیابت یک شبه ایجاد نمی شود، آنچه که نمی دانستیم این بود که در اوایل زندگی اولین علائم فعالیت بیماری چگونه ظاهر می شوند و این علائم اولیه چگونه به نظر می رسند. اینها با نگاهی به تأثیرات ژنتیکی مستعد کننده ی ابتلای فرد به دیابت نوع 2 در بزرگسالی بر متابولیسم، از اوایل زندگی، قابل بررسی بود اما این امر بدون مطالعه کودکان دهه 90 امکان پذیر نبود.

وی گفت: دیابت در سنین بالاتر شایع است، اما ما علائم مستعد شدن فرد برای ابتلا به این بیماری را خیلی زودتر در حدود 50 سال قبل از تشخیص آن، مشاهده می کنیم. دانستن اینکه این علائم اولیه چه علایمی هستند، پنجره ای را برای انجام اقدامات مداخله ای بسیار زودهنگام و متوقف کردن دیابت قبل از شروع آن برای ما محیا می کند.

این مطالعه بر روی جوانانی انجام شد که عموماً عاری از دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای مزمن بودند تا دانشمندان دریابند که اثرات مستعد شدن برای ابتلا به دیابت در بزرگسالی در اوایل زندگی چگونه دیده می شود. به طور خاص، این تغییرات با کاهش انواع خاصی از کلسترولHDL ، در 8 سالگی قبل از افزایش سایر انواع کلسترول از جمله LDL،آغاز می شود. التهاب و اسیدهای آمینه ها نیز در سنین 16 و 18 سالگی افزایش می یابند. دانشمندان شاهد گسترش بیشتر این اختلافات با گذشت زمان بودند.

دکتر Bell، ادامه داد: ما در مورد اثرات مستعد شدن به بیماری، به جای بیماری بالینی صحبت می کنیم. این بدان معنا نیست که جوانان در حال حاضر به دیابت بزرگسالی مبتلا هستند، اینها تفاوتهای ظریفی هستند که در متابولیسم جوانان مستعد ایجاد می شود و سپس در ادامه ی زندگی توسعه یافته و در نهایت آنها را بسوی ظهور بالینی این بیماری پیش می برد.

این یافته ها به کشف مکانیسم زیستی بروز دیابت و این که چه ویژگی هایی را می توان بسیار زودتر برای جلوگیری از بروز این بیماری و عوارض آن هدف قرار داد، کمک می کند. این مهم است زیرا ما می دانیم که عوارض مضر بالا بودن قند خون، مانند بیماری قلبی، فقط مختص افراد مبتلا به دیابت نیست، بلکه در بسیاری از افراد جمعیت، تا حد کمتری ایجاد می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-prone-adult-diabetes-visible-age.html